Opruimen & Organizen
Als professional organizer coach (ook wel opruimcoach genoemd) help ik mensen thuis of op het werk door middel van het aanleren van vaardigheden om grip te krijgen op hun spullen, (digitale) documenten, mailbox, smartphone, tijd, (dagelijkse) taken en financiën.
Je kunt hierbij denken aan begeleiding bij het opruimen van spullen, je administratie of mailbox op orde krijgen, hulp bij een verhuizing, tips voor het verminderen van uitstelgedrag, meer focus of het plannen en organiseren van je werkzaamheden en agenda. Op deze manier krijg je overzicht, houd je meer tijd en energie over voor de dingen die je echt graag doet en ervaar je minder stress en meer rust in je hoofd.
Hieronder lees je meer over opruimen & organizen :
Opruimen & organizen in huis
Bij het opruimen van je spullen in huis kun je bijvoorbeeld denken aan het opruimen van ruimtes in huis, bijvoorbeeld de zolder, schuur, keukenkasten, opbergkasten, de kledingkast etc. Een opgeruimd huis geeft rust en ruimte in je hoofd en zorgt ervoor dat je weet waar welke spullen liggen.
Aanpak
Wat een opgeruimd huis is, is voor iedereen weer anders. Je huis hoeft geen toonzaal te zijn, want het is een plek waar je je thuis wilt voelen en waar geleefd wordt. Samen met jou ga ik kritisch kijken welke spullen je echt nodig hebt of welke je om een andere reden graag wilt bewaren. Er zijn bepaalde technieken om dit te doen en we gaan kijken wat voor jou het beste werkt. Jij bepaalt wat er met de spullen gebeurt. Misschien kunnen spullen nog een tweede bestemming krijgen, bijvoorbeeld door het te verkopen of naar de kringloopwinkel of een goed doel te brengen. Aangezien opruimen niet een eenmalig maar een terugkerend proces is, leer ik je vaardigheden en geef ik je tips hoe je alles blijvend op orde kunt houden. Op deze manier houd je overzicht, kost het opruimen je weinig tijd en blijft er tijd over om dingen te doen die je écht graag doet.
Autisme of ADHD
Wanneer er sprake is van autisme of ADHD binnen het gezin of je hebt zelf autisme of ADHD dan is het extra belangrijk om structuur en routine te creëren, zodat de zelfstandigheid gestimuleerd wordt en er meer rust ervaren zal worden. Graag ga ik met jou in gesprek om te kijken hoe ik je hierbij kan begeleiden.
Wil je weten wat ik voor je kan betekenen, neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek dan ga ik samen met jou kijken waar je tegen aanloopt en welke oplossingen voor jou wél werken.
Verhuizen
Je huis verkoop klaar maken
Wanneer je je huis zelf of via de makelaar te koop wilt zetten, is het belangrijk om je huis zo goed mogelijk te presenteren. Het is dan niet alleen van belang dat het huis opgeruimd is, maar ook dat de pluspunten van een huis worden benadrukt. Ik kom je graag helpen bij het aantrekkelijker maken van de verschillende ruimtes. Vaak geeft het verplaatsen van meubels, het weghalen van spullen of het toevoegen van accessoires al een heel ander plaatje. Ook de tuin of andere buitenruimtes kunnen hierin worden meegenomen.Daarnaast is het mogelijk om al te gaan kijken welke spullen er (te zijner tijd) meeverhuisd moeten worden en welke spullen weg kunnen. Indien gewenst kunnen er ook al spullen ingepakt worden vooruitlopend op de verhuizing. Dit alles zal de uiteindelijke verhuizing ten goede komen.
Verhuizing
Vaak zien mensen op tegen een verhuizing en dat is niet zo vreemd. Er moet namelijk veel gebeuren in (meestal) korte tijd en je hebt het al druk genoeg met je dagelijkse bezigheden. Een goede voorbereiding en planning zijn de basis van een soepel lopende verhuizing. Waar moet aan gedacht worden bij een verhuizing? Wat wil je zelf doen en waar kun je wel hulp bij gebruiken?
Aanpak
Een verhuizing is het ideale opruimmoment. In de loop der jaren heb je zoveel spullen verzameld, dat je soms niet eens weet dat je ze hebt. Door voor de geplande verhuisdatum de tijd te nemen om alle spullen te sorteren voorkom je dat er overbodige spullen mee naar de nieuwe woning gaan. Samen kunnen we kijken welke spullen wel of niet meegaan. Jij bepaalt wat er gebeurt met je spullen. Wanneer de spullen nog goed zijn kunnen ze wellicht nog verkocht worden of er iemand anders of de kringloop blij mee maken. Daarnaast zijn er nog andere zaken die geregeld moeten worden, zoals zelf verhuizen of het laten doen door een verhuisbedrijf, bij welke instanties moet je je verhuizing doorgeven, welke abonnementen moeten stopgezet worden of aangevraagd worden etc. Dit kan ik allemaal voor je regelen of we kunnen samen een planning en checklist maken, zodat je er zelf mee aan de slag kunt. Lijkt het je ook heerlijk om een frisse start te maken in een nieuw huis zonder de ballast van overbodige spullen? Neem gerust vrijblijven contact met me op als ik iets voor je kan betekenen.
Administratie & Mailbox
Als organizer/opruimcoach kan ik je helpen om je administratie (weer) op orde te krijgen.
Voor velen is dit niet de leukste klus, maar wel noodzakelijk om te doen, zodat bijvoorbeeld je rekeningen op tijd betaald kunnen worden, je overzicht hebt en belangrijke papieren terug kunt vinden als je je belastingaangifte gaat doen.
Aanpak
Samen gaan we alle papieren verzamelen, sorteren en opbergen. Daarna gaan we bekijken hoe je je administratie in het vervolg het beste bij kunt houden op een manier die bij jou past.
Je kunt hierbij denken aan:
- Het afhandelen van de post en het al dan niet bewaren daarvan.
- Het betalen van de rekeningen.
- Budgetbeheer.
- Wat moet je (wettelijk) bewaren en wat niet? Digitaal of op papier? En voor hoe lang en hoe ga je dat ordenen?
- Het ordenen en/of digitaliseren van je foto’s.
- Het beheren van je mailbox. Zie ook mijn blog om je mailbox overzichtelijk te krijgen én houden.
- Op welke manier en met welke frequentie ga je je administratie bijhouden.
Door het aanleggen van een overzichtelijk systeem krijg je weer inzicht en grip op je administratie en zul je zien dat het slechts nog een kwestie van bijhouden is. Daarnaast kun je kijken waar je je geld aan uitgeeft en waar je eventueel nog op kunt besparen.
Wil jij een keer sparren over hoe je je (digitale) administratie in zou kunnen richten en of wil je hulp bij het op orde krijgen van je mailbox? Neem dan contact met me op, ik denk graag met je mee!
Organizen van je taken en tijd
Zitten er in jouw dag ook te weinig uren? Komt er aan je to-do-lijstje geen einde? Heb je een drukke agenda, moeite met prioriteiten stellen en nee zeggen? Heb je een doel voor ogen, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Of vertoon je uitstelgedrag? Dan begeleid ik je graag bij het plannen, het creëren van overzicht, het stellen van prioriteiten en het delegeren van taken zowel op werkvlak als privé. Hierdoor zal je zien dat je meer gefocust en gestructureerd kunt werken, waardoor je meer gedaan krijgt in minder tijd.
Aanpak
Als professional organizer is het heel divers waarmee ik je op het gebied van plannen & organiseren kan begeleiden en coachen, bijvoorbeeld met:
- het zo efficiënt mogelijk indelen van je week. Wanneer ben je bijvoorbeeld het productiefst en hoe zorg je dat je niet de hele dag gestoord wordt.
- focus houden, zodat je productiever je werkzaamheden kunt doen.
- het aanbrengen van routine en structuur, zodat je meer overzicht en rust ervaart thuis en/of op je werk.
- het voorkomen van uitstelgedrag.
- budgetbeheer.
- het plannen en organiseren van een verbouwing of verhuizing.
- het bereiken van een persoonlijk doel, bijvoorbeeld op sport- of studiegebied.
- het creëren van een goede (thuis) werkplek.
Soms ontbreekt het je aan tijd of zie je er tegenop om eraan te beginnen of je bent het overzicht kwijt of het lukt je niet meer om alle ballen hoog te houden. Dan gaan we samen kijken welke concrete stappen we kunnen zetten om het overzicht weer terug te krijgen. Met kleine stappen zorgen we ervoor dat je jouw grotere doel gaat behalen. Door een planning te maken, prioriteiten te stellen, werkzaamheden te delegeren of structuur aan te brengen ervaar je minder stress en meer rust, zodat je tijd overhoudt voor dingen die je graag doet en waar je energie van krijgt.
Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, neem dan contact met me op voor een gratis en vrijblijvend gesprek.
Opruimen & organizen op latere leeftijd
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom mensen op latere leeftijd of voor hun overlijden willen opruimen. Mensen kunnen de hoeveelheid spullen die ze hebben als ballast gaan ervaren of ze gaan kleiner wonen waardoor niet alle spullen meegenomen kunnen worden naar de nieuwe woning. Ook kun je op deze manier zelf al bepalen aan wie je welke spullen nalaat. Daarnaast geeft het mensen rust in hun hoofd om te weten dat ze hun zaken goed geregeld hebben en dat het geregeld is op de manier die zij willen.
Nabestaanden hebben wanneer een dierbare komt te overlijden, naast het verdriet dat er is, te maken met veel dingen die geregeld moeten worden. De organisatie rondom de nalatenschap, soms het leeghalen van het (ouderlijk) huis en het verdelen van de spullen. Er moeten dan beslissingen genomen worden over spullen van iemand die er niet meer is en dat kan best lastig en emotioneel zijn.
Door op latere leeftijd je huis op te ruimen en een selectie te maken van de spullen die verdeeld mogen worden of weg kunnen, maak je het makkelijker voor je nabestaanden.
Als je hulp wilt bij het opruimen kom ik je graag helpen. Je kunt me bellen voor een gratis en vrijblijvend gesprek of contact opnemen via het contactformulier, zodat we kunnen kijken wat ik voor je kan betekenen.
Opruimen na overlijden
Ondanks het verdriet wat er is wanneer een dierbare overlijdt, moet er veel geregeld worden. Het uitzoeken van spullen is daar een onderdeel van en soms moet er een woning leeggehaald worden. Dit is vaak een lastige en emotionele klus die soms ook nog onder tijdsdruk moet gebeuren, omdat de woning binnen een bepaalde tijd leeg gemaakt moet worden.
Aanpak
Samen gaan we aan de slag en help ik met het uitzoeken van de spullen. Jij bepaalt welke spullen bewaard blijven en welke spullen weg mogen. We gooien nooit zomaar spullen weg. Ik help je bij het vinden van een goede bestemming voor de spullen, zoals een goed doel, de kringloopwinkel of wellicht is er iemand anders in de omgeving van de overledene die de spullen graag wil hebben.
Als alles is uitgezocht en een bestemming heeft gekregen kan het zijn dat de woning verkocht moet worden. Soms moet hiervoor nog het een en ander in en om het huis gedaan worden. Indien gewenst kan ik je ook helpen met deze stap. Meer informatie hierover vind je bij verhuizen. Als je wilt weten wat ik voor jou kan betekenen, neem dan contact met me op voor een gratis en vrijblijvend gesprek.
Online organizen
Het online organizen is eigenlijk ontstaan tijdens de lockdown in de Corona periode. Op deze manier kan ik toch helpen met opruimen en organizen, maar dan op afstand. Ik kom dus niet bij je thuis, maar via een beeldbellen (bv. via WhatsApp, FaceTime of Skype) gaan we samen aan de slag.
Via beeldbellen gaan we eerst kennismaken en kijken wat jouw hulpvraag is. Dit gesprek is kosteloos en vrijblijvend. We bespreken waar jij graag mee aan de slag zou gaan en waar je tegenaan loopt. Dit kan van alles zijn; het opruimen van een bepaalde ruimte, je administratie op orde krijgen, een (thuis)werkplek efficiënt inrichten, je foto’s digitaal ordenen of meer overzicht over je taken- en tijdsindeling. Na dit gesprek bepalen we of we samen verder gaan.
We maken daarna een vervolgafspraak om samen aan de slag te gaan. Ik kom dus niet bij je thuis, maar via een online beeldverbinding gaan we samen aan het werk en begeleid ik jou op afstand met jouw organize- en opruimvraagstukken. Je krijgt van mij tips en handvatten waar je zelf mee aan de slag kunt gaan. Tijdens het opruimen houden we online contact, dus wanneer je vastloopt of vragen hebt kan ik je direct helpen.
Wil je meer weten over het online organizen? Neem dan contact met me op voor een gratis en vrijblijvend gesprek, ik vertel je er graag meer over.