![In 5 stappen naar meer overzicht en structuur met Fox Organizing In 5 stappen naar meer overzicht en structuur met Fox Organizing](https://foxorganizing.nl/wp-content/uploads/2024/04/In-5-stappen-naar-meer-overzicht-en-structuur-met-Fox-Organizing.jpg)
STAP 3: KEUZES MAKEN
Dit is zó belangrijk, want als je enorm veel dingen tegelijk doet en overal ‘JA’ op zegt, dan is gefocust werken en niet over je grenzen heen gaan wel heel lastig.
Waarom vinden we NEE zeggen vaak lastig? Hier een aantal voorbeelden die we vanuit ons werk en/of privéleven vast herkennen.
- We willen anderen pleasen.
- Uit enthousiasme.
- Bang om de confrontatie aan te gaan.
- We zijn bang om iets te missen: FOMO (Fear Of Missing Out).
- We willen behulpzaam zijn.
- We willen aan verwachtingen van anderen (en ons) zelf voldoen.
- We willen zoveel mogelijk geld verdienen, dus nemen we die opdracht waar we eigenlijk geen goed gevoel bij hebben of geen zin in hebben, toch aan.
Het resultaat van altijd maar JA zeggen:
- Je doet 100 dingen tegelijk waardoor je geen focus meer hebt.
- Mensen verwachten op een gegevens moment dat je altijd JA zegt.
- Weinig of geen tijd voor jezelf en de dingen die jij het liefst zou doen.
- Je doet dingen die je niet wilt doen.
- Je denkt eerst aan anderen en dan pas aan jezelf.
- Iedereen is blij behalve jij.
Wat levert het op als jij NEE gaat zeggen en keuzes gaat maken in wat je het liefste wilt doen en wat prioriteit heeft?
- Je gaat weer ontdekken wat jij wilt, jouw dromen en doelen behalen.
- Je hebt meer focus en kunt dus productiever werken.
- Je gaat tijd overhouden.
- Je gaat sterker in je schoenen staan.
- Je wordt serieuzer genomen.
“NEE ZEGGEN TEGEN IETS OF IEMAND ANDERS, IS JA ZEGGEN TEGEN JEZELF.”
Je kunt je vast wel voorstellen dat het erg veel tijd en energie kost als jouw brein bij alles wat je doet steeds opnieuw na moet denken welke keuze er gemaakt moet worden. Welke webinars ga je wel/niet volgen, wanneer werk je aan je bedrijf (en wat ga je dan doen), ga je naar alle (ondernemers)activiteiten enz.
Het is daarom belangrijk om te bepalen wat jouw doelen zijn. Dit kun je bekijken op jaarbasis, maar het wordt veel concreter als je dit per maand en week gaat bepalen. Structuur en regelmaat in jouw manier van werken kan je daar heel goed bij helpen.
Als jij werkt met een weekplanning en een takenlijst dan is het duidelijk voor jou wat jij die dag gaat doen en hoef je niet ieder half uur opnieuw te gaan bedenken wat je nu als eerste zult gaan doen. Daarom is het belangrijk dat jij een planning en takenlijst hebt die bijdraagt aan het bereiken van jouw doelen.
![5 tips voor meer focus, overzicht, structuur en productiviteit met Fox Organizing - Keuzes maken 1 In 5 stappen meer focus, overzicht, structuur en productiviteit met Fox Organizing - Keuzes maken 1](https://foxorganizing.nl/wp-content/uploads/2024/05/5-tips-voor-meer-focus-overzicht-structuur-en-productiviteit-met-Fox-Organizing-Keuzes-maken-1.jpg)
![In 5 stappen meer focus, overzicht, structuur en productiviteit met Fox Organizing - Keuzes maken 2 In 5 stappen meer focus, overzicht, structuur en productiviteit met Fox Organizing - Keuzes maken 2](https://foxorganizing.nl/wp-content/uploads/2024/04/In-5-stappen-meer-focus-overzicht-structuur-en-productiviteit-met-Fox-Organizing-Keuzes-maken-2-1.jpg)
Opdracht
Kijk een naar je planning en je takenlijst: wat doe je allemaal? Wat geeft je energie? Wat kost je energie?
Draagt hetgeen wat je daar hebt staan bij aan jouw doel wat je wil bereiken. Wil je meer klanten? Dragen jouw werkzaamheden daaraan bij of zou dat gerichter en beter kunnen? Durf je nee te zeggen tegen een opdracht als het niet klikt of als het werk is waar je geen energie van krijgt. Durf je tegen een potentiële klant te zeggen dat je pas over x weken tijd hebt om een afspraak in te plannen omdat je nu vol zit of ga die lunch met je vriendin afzeggen om de afspraak met die klant toch eerder in te kunnen plannen? Ga je stoppen met je gratis hulp aan een bekende van jou omdat je die tijd beter kunt gebruiken om de administratie of social media van je eigen bedrijf te doen?
Schrijf nu voor jezelf alle klanten, afspraken en taken op waar je nu tijd aan besteedt. Dit kun je zowel op werk- als privévlak doen.
Bekijk dit eens goed en vraag je zelf af waar wil jij jouw kostbare tijd aan besteden. Welke zaken dragen bij aan jouw doelen, waar word je blij van en krijg je energie van? Zijn er zaken die je kunt schrappen, waar je afscheid van wilt nemen of is er iets wat je kunt vereenvoudigen of automatiseren?
Denk bijvoorbeeld aan standaard sjablonen voor het beantwoorden van mail, het inplannen van je social media, die kennis of klant die jou te veel energie kost.
Arceer datgene wat je wilt schrappen geel. Datgene wat je gaat automatiseren of vereenvoudigen groen.
Plan nu tijd in om stappen te gaan nemen om afscheid te nemen van klanten en kennissen etc. waar je geen tijd meer in gaat steken.
Schrap de taken uit je takentool waar je je niet (meer) mee bezig wilt houden. Of als het taken/projecten zijn die je wel ooit wil doen maar niet nu, pas dan de datum aan naar een later tijdstip zodat je deze niet iedere week op je takenlijst tegenkomt.
Ik ben benieuwd welke zaken jij gaat schrappen en hoeveel tijd (en energie) jou dat op gaat leveren. Leuk als je dat via de mail met me wilt delen.
Succes met het maken van jouw keuzes!
![Gratis tips Natalie Vossenberg Fox Organizing](https://foxorganizing.nl/wp-content/uploads/2024/04/Gratis-tips-Natalie-Vossenberg-Fox-Organizing.png)